pondelok 7. januára 2019

Konce a začiatky


Ďalší rok máme viac alebo menej úspešne za sebou a pred sebou nové očakávania. Prajem všetkým, aby mali dosť zdravia a síl na to, aby sa ich plány a túžby v tomto novom roku naplnili. Či sa to už týka práce, rodiny alebo koníčkov.

Nemala som v minulom roku žiadne špeciálne predsavzatia, snáď len to, aby sme sa ako rodina za ničím nenaháňali, užili si každý jeden deň a končili ho s pocitom, že nebol premárnený. A tak by to malo/mohlo pokračovať i naďalej. Udialo sa toho dosť, ale súkromné záležitosti zverejňovať ani naďalej nemienim, takže radšej k mojim záľubám:
Ručné práce ma veľmi bavia, ale nie som vždy poriadna, aby som všetko, čo začnem, aj hneď dokončila. Medzi sviatkami som mala dovolenku a tak som si povedala, že sa nepustím do žiadnych nových projektov, kým nedokončím začaté. Keď vám poviem, že tento sivý svetrík som pomaly rok nosila (aj keď iba občas po dome) bez toho, aby som mu prišila gombíky... Ale už sú na svojom mieste :-) Zato fialový, ktorý som začala pliesť tuším v novembri, ten sa mi podarilo cez Vianoce dokončiť, dokonca aj s gombíkmi :-)





A aby ste mi verili, že i snehové vločky a zlatú reťaz som poctivo dokončila a dala na stromček, tu je z neho jedna fotka, kým ho dnes po obede s dcérami rozoberieme.


Ale poďme k novému roku:
Vonku je sneh, ale práve teraz je čas myslieť na záhradu a plánovať, čo a ako na jar.
Časopis Naše krásná zahrada som kedysi odoberala. Po čase som mala pocit, že sa predvádzajú iba akési snobské záhrady, na ktoré majitelia nemajú čas a tak im ich návrhári pozakrývajú textíliou, obsypú štrkom, sem tam nejaký krík a hlavne kopa sterilnej trávy bez jedinej sedmokrásky.
K časopisu som sa po čase vrátila a zistila som, že spomínané trendy už sú našťastie aspoň zčasti out. Ako príklad uvediem odporúčania známeho záhradníka Ferdinanda Lefflera z najnovšieho čísla:
1. Zahrady bez trávnikov pre obdobia suchých rokov - veru to polievanie, najmä pitnou vodou, je obrovské plytvanie
2. Vyhýbame sa umelým materiálom a napodobeninám - sadrové či betónové sochy a fontánky u nás v záhrade nenájdete
3. Dávame prednosť práci s lokálnymi materiálmi - jasné, že je to namieste z estetického hľadiska, aj s ohľadom na ekológiu
4. Oheň v záhrade a tradičné zážitky - vymeňme občas počítač za posedenie či opekačku
5. Varíme v záhrade - toto moje dcéry milujú, aj najjednoduchšie jedlo pripravené a zjedené vonku chutí oveľa lepšie než dnu
6. Biologicky čistený bazén - opäť veľký prínos pre životné prostredie, nám sa žiaľ do záhrady už nevojde, ale aspoň mám dobrý pocit, že sme sa zbavili bazéna, ktorý vyžadoval veľa vody, údržby a chémiu
7. Sadíme obyčajné krásne miestne rastliny - k tomu niet čo dodať, absolútny súhlas, hoci teda aj z plodiacej mandarinky mám veľkú radosť - ale zasa s otepľovaním tu tuším aj tie citrusy časom zdomácnejú :-)
8. Pestujeme zeleninu a chováme domáce zvieratá - bez toho by pre mňa ani záhrada nebola záhradou, kvety sú fajn, ale variť z čerstvej zeleniny bez chémie či  domácich vajíčok je top!
9. Umenie v záhrade - hlavne nech sa jedná o skutočné umenie, nie rôzne atrapy
10. Atrakcie pre deti i dospelých - mojou najväčšou „atrakciou“ v našej záhrade je veľký altán, ktorý sme si minulú jar zadovážili. Pretože pracujem z domu, strávila som v ňom spústu času, pracovného i oodychového a túto investíciu absolútne neľutujem. A keďže sa ako rodina zhodneme i v tom, že nemáme radi tie prehnané vianočné výzdoby v americkom štýle, altánik bol u nás jediným miestom vonku, kde bol jeden rad vianočných svetielok, no mali sme z neho väčší pôžitok než zo stoviek blikajúcich žiaroviek na rôznych soboch, sánkach, Mikulášov lezúcich po strechách a komínoch a pod.

Uf, toľko som nenapísala tuším ani za celý minulý rok dohromady, tak si niečo musím nechať i nabudúce.




Ale predsa ešte aspoň moje nové pletenie, aby ste ma mohli skontrolovať, či ho poctivo dokončím.
Až pokročím, napíšem i o nových vlnkách a čo sa ešte chystám v blízkej dobe vyrábať.






Majte sa krásne, užívajte si pohodu dnes, i po celý rok!
Vierka.






2 komentáre:

  1. Ahoj Vierka. Ďakujem za najnovšie trendy záhradné.:)
    Svetríky sú krásne.
    Prajem Ti krásny, požehnaný, pokojný nový rok. D. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj Dani, krásny a pohodový rok aj Tebe, nech Ťa i naďalej tešia záhrady, cestovanie aj všetko ostatné, čo máš rada.
      Myslím, že tie záhradné „trendy“ pre Teba nie sú nič nové, Tvoja záhrada doma i na chalupe by sa pokojne mohla ocitnúť v spomínanom časopise a i ten Leffler by sa od Teba čo-to podučil :-) Ale je mi sympatický, jeho program v tv bol asi jediný spomedzi českých a slovenských, čo som o záhradách sledovala. A som rada, že už aj tie záhradné časopisy naberajú smer trochu viac v súlade s prírodou.

      Odstrániť