piatok 18. januára 2019

Ktorá je tá pravá?




Dnes vám ukážem ďalšie dve aloe z mojej zbierky – aloe vera (pravá) a aloe arborata (stromová).
Zdá sa, že ani odborníci sa nevedia dohodnúť o liečivých účinkoch. Niektorí tvrdia, že liečivé účinky má iba pravá, iní vravia, že sa nezistili žiadne rozdiely v účinkoch pravej a stromovej. Z vlastnej skúsenosti môžem potvrdiť, že na popáleniny pomáhajú obe. Kedysi som mala iba a. stromovú a na drobné popáleniny som si prikladala rozrezaný list. Nedávno som sa škaredo popálila na ukazovák pravej ruky na sklokermickej varnej doske. Už som sa lúčila s pletením, háčkovaním, písaním na dlhý čas, ale aloe, tentokrát už pravá, opäť nesklamala. Popálenina sa hojila skutočne rýchlo.
Moje domáce aloe som síce konzumovať neskúšala, ale pamätám si, asi 10 rokov dozadu, to sme ešte kupovali sladené minerálky,  tuším Rajec mal aj nejaké práve s príchuťou aloe, dokonca tam plávali aj kúsky dužiny. Balené vody však už dávno nekupujeme, tak neviem, či to ešte existuje.

A ako od seba rozoznať spomínané dva druhy aloe?

Vľavo stromová, vpravo pravá.
 

Vpredu pravá, rozkonárená vzadu je stromová.


Pravá má ružicu listov, zo stredu vždy vyrastá nový list. Listy sú dužinaté, šťavnaté, sú až vypuklé, väčšinou sú na nich drobné škvrnky. Spodné listy možno vylamovať a v prípade popálenín či drobných poranení prikladať na kožu.

Vpredu a. pravá.

A. pravá.

Stromová tiež tvorí ružice, ale časom vytvorí akoby kmienok, keď časť ružice zvrchu odlomíme, môžeme znovu zasadiť a ružica zakorení. Zvyšok ale nevyhodíme, ten sa pekne rozkonári, z pazúch listov vyrastú nové ružice.

Aloe stromová.
 
A. stromová – Anička ju má v izbe, veľmi sa o ňu nestará – a možno to je práve tá výhoda, že ju moc nepolieva, má ju pritom krásne rozkonárenú.
 
  
Vľavo a. pravá, vpravo stromová.

A to by som nebola ja, aby som do príspevku neprepašovala aj nejakú ručnú prácu.
Dnes to je budúca šatka z „čarovného klbka“, ku ktorému som pridala ešte jednonitku hrdzavej farby. Zatiaľ sa zo stredu klbka minula hnedá a pomaly už aj modrá, sama som zvedavá, ako to bude nakoniec vyzerať.


 
Túto šatku nepletiem od stredu prepony, ale od cípu, v každom riadku sa rozširuje (až kým mi bude stačiť priadza.)



Vzor je celkom jednoduchý, inšpirovala som sa tu, tak až by mal niekto záujem vyskúšať, vkladám i vzor.

https://duepuntieunacapanna.wordpress.com/2018/05/08/marie-antoinette/

Prajem všetkým príjemne strávený víkend!
Vierka.





Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára